Wednesday, April 11, 2018

Review Novel - Camino Island : John Grisham


Dari tajuk dan sinopsis buku ini, aku teruja sehingga mencari di serata bookstore yang ada di kota kinabalu ni. Rata-rata stock not available memandangkan buku ini dicetak pada Jun 2017. Mujur ada 1 bookstore yang masih in stock, itu pun hanya 2 unit sahaja.

John Grisham adalah novelis favourite aku. Ada 9 buku tulisan beliau dalam simpanan aku dan aku menyimpan kesemua 43 koleksi e-book novel beliau termasuk novel latest iaitu The Rooster Bar & The Tumor.


Cerita aku kali ini tentang novel beliau berjudul ‘Camino Island’. Aku sedikit kecewa dengan jalan cerita yang agak slow, tidak thrill seperti yang diceritakan di media.

Cerita perjalanan novelis yang pulang ke kampung neneknya, Tessa atas tugasan sebagai spy yang diterima secara terpaksa. Penulis yang terhimpit dengan story block, struggle untuk menghabiskan novel yang terbengkalai selama 5 tahun. Plot ceritanya tidak berubah dari chapter 2 hinggalah ke chapter 8.

Chapter 1 membuat aku tidak sabar membaca hingga ke halaman seterusnya. Mengisahkan pencuri yang membuat plan dan akhirnya berjaya mencuri manuskrip berharga dari main library vault di princeton university.

Chapter 2 sudah sedikit menurun momentum ceritanya. Hanya menceritakan kisah dan titik awal pembukaan sebuah kedai buku terkemuka di Camino Island iaitu ‘Bay Books’ oleh seorang pengumpul buku-buku yang rare dan berpengetahuan luas dalam ilmu penulisan buku dan apa sahaja yang berkaitan dengan buku. Bruce Cable, seorang yang amat disegani, menyanjung tinggi penulis namun menjadi perhatian beberapa pihak yang curiga akan koleksi buku rare yang beliau miliki. Samada dibeli dengan cara yang betul @ melalui pasaran gelap. 

Namun, bermula daripada chapter 3 hingga ke chapter seterusnya aku mula bosan dengan cerita-cerita dari 1 novelis kepada 1 novelis yang lain. Kebanyakannya diceritakan sebagai loser. Menceritakan penulis novel yang kehabisan idea, buku yang tidak laku, penulis yang pemabuk, penulis yang kecewa dengan perceraian hingga memusnahkan hidup, manuskrip 1st edition yang diagung-agungkan dan menjadi koleksi terkumpul, tiada peak point yang membuat aku teruja. Isi kandungan berulang-ulang walaupun mempunyai karakter berbeza-beza. 

Karakter utama dalam chapter-chapter ini, Mercer. Orangnya yang sangat membosankan. Hampir menolak apa sahaja cadangan yang dilontarkan tapi tidak mengeluarkan sebarang cadangan bernas sebagai ganti. Malah karakter dan identitinya juga membosankan. Tidak bergaul mesra, berpandangan dan bercakap secara sinis. Negatif juga dalam pelbagai segi.

Dari key tajuknya ‘someone is about to make a killing’. Perjalanan cerita di dalam plot chapter-chapternya langsung tidak menggambarkan tajuk itu. Mungkin at least bagi aku, cerita ini bukan seperti yang aku harapkan. Rata-rata review di media menyanjung novel ini, malah hampir kesemua reviewer memberikan rate 4. Mungkin cerita ini belum cukup untuk membuat aku teruja @ mungkin tidak bersesuaian dengan jiwa aku walaupun aku telah habis membaca keseluruhan novel. Namun endingnya membuat aku sedikit lega.

Next....

No comments:

Post a Comment